tiistai 2. helmikuuta 2016

Rakkaani Ilosaarirock - Tarina siitä miten Cheek meidät erotti

Viime viikolla pääsin osalliseksi somekohuun. Hassua. En käytännössä koskaan kommentoi mitään julkisesti sosiaalisessa mediassa. Sen kerran, kun sen tein niin heti oli Ylen otsikossa lainattu.

Kyseessä oli siis Pohjois-Karjalan kesän helmen, Ilosaarirockin, mieliä kuohuttanut buukkaus. Se, miksi Cheek line-up:ssa saa jättämään rokin väliin. En jaksa vänkyttää keskusteluketjuissa. Niissä kun on yleensä hyvin vähän kysymys siitä, mitä keskustelulla ymmärrän. Kommentoinnin draamankaaressa olennaista on se, että lopulta kuvittelee voittaneensa se, joka parhaiten osaa olla ymmärtämättä muita. Sen sijaan ajattelin ihan oikeasti perustella kantaani. Tämä on kuitenkin enemmän rakkaudentunnustus kuin raivonpuuska.
  




En tarkalleen muista miten me parhaan ystäväni kanssa edes päädyimme Laululavalle heinäkuussa 1992. Kaksi vähän hevaria ja vähän enemmän nörttiä epävarmaa tyttölasta Ehkä se alkoi edellisenä kesänä Tampereella, kun kävelimme sijoiltaan säikähtäneinä ulos elokuvateatterista The Doors elokuvan jälkeen. Tai siitä kun alettiin nauhoittaa c-kasetteja ja vuorata seiniämme julisteilla, Jim Morrison, Skid Row, Metallica, Sepultura, Guns’n Roses. Nirvana. Parhaalle ystävälleni tuli Suosikki. Luettiin ne puhki. Sen ansioista se tiesi kertoa, että Lars Ulrich haisee pahalle.

Ensimmäisessä Ilosaarirockissani oli lämmintä. Otin nenälävistyksen suunnilleen siinä kohti, missä nyt on päälavan anniskelu. Koko toimenpiteen aikana ei vaihdettu sanaakaan, varmasti pitkälti sen takia, että laskelmoimme jonon olevan lyhyin silloin kun bändi soittaa. Ei siinä metelissä olisi mitään kuullut, vaikka olisi puhuttukin. Pojilla oli pitkät hiukset ja verkkolippikset ja ne joivat alueella kaljaa tynnyreistä. Extravagansa!:n nimellä esiintyneet Alangon veljekset ja Raptorin Izmo coveroivat Leevi and the Leavingsia. Lauloimme mukana jokaisessa biisissä, kuten myös se poika Red Hot Chilli Peppersin paidassa meidän takana.

Pääesiintyjänä oli The Cramps. Pimeässä heinäkuun illassa kumipuvussaan räävittömästi vääntelehtivä laulaja Lux Interior oli jotain niin omituista, että 15-vuotiaan mieleen aukesi väkisin jotain ihan uutta. Rokin jälkeen kävelimme kiltisti tätini luo nukkumaan. Akuutista järkytyksestä selvisin jo kotimatkan aikana. Ihan ennalleen en palannut enää koskaan. Peruuttamaton ymmärrys siitä, että maailma ei ole sitä miltä näyttää, oli tarttunut mukaan.  

Seurasi uusia rokkeja. Niistä ei kävelty enää tädin luo nukkumaan vaan Raviradan leirintään tanssimaan Datsunin katolla ysäridiscoa. Nukkumaan piilolinssit päässä, hukkaamaan kaverit, riitelemään ja pussailemaan. Nuoruuden rokeissa joku oli aina jotenkin enemmän pielessä kuin kohdallaan. Sellaista nuoruus vähän on, hakemista ja hankalaa. Yksi oli kuitenkin aina kohdallaan: musiikki. Aina silloin, kun omilta toilailuiltaan onnistui sen tavoittamaan. Mietimme ihan vastattain ensimmäisessä rokissa seuranani olleen ystäväni kanssa, että meidät pelasti nuoruuden hirveydeltä kolme asiaa: se nörtteys, musiikki ja toisemme.   



Musiikki on väkevä väline hahmottaa maailmaa ja itseään. Se yltää ravisuttamaan ihmisessä jotakin, millä ei ole muotoa millään muulla tavalla. Musiikki tarjoaa ihmiselle ajattelun välineen. Minulle henkilökohtaisesti se on avannut kykyä kyseenalaistaa, vastarinnan äänen. Se on tarjonnut myös lohtua, myötätuntoa ja tunteiden työstämisen instrumentin. Pidän Ilosaarirockia merkittävänä osasyyllisenä maailmankuvani rakentumiseen. Se ojensi hapuilevina nuoruusvuosina eteeni niin vinon kattauksen elävää musiikkia, että se väkisin pääsi livahtamaan sisuksiin.   

2000-luvun alussa tuli neljä vuoden Ilosaaritauko. Sain lapsia, joten oli tärkeämpää tekemistä. Ironista kyllä, vanhemmaksi tulon jälkeen rokkiperinteestä tuli entistäkin tärkeämpi. Kesän paras viikonloppu edusti minulle sitä osaa itsessä, joka ihmiseltä meinaa aikuisuuteen hukkua. Keski-ikäistymisen edetessä siitä muodostui henkilökohtainen instituutio, johon liittyi hillittömän hauskanpidon lisäksi jonkinlainen keskisormen näyttö iälle ja rooliodotuksille.


Sitten ensimmäisen rokkini yhteiskunnallisen ideologian valtavirta on ottanut vahvan markkinavoima orientoituneen suunnan. Rahasta ja sen kuluttamisesta on tullut keskeisin ihmisenä onnistumisen mittari. Sama suuntaus on näkynyt myös musiikissa, sen kuluttamisessa, sisällöissä ja merkityksen arvioinnissa. Festivaalin muuttuessakin Ilosaarirock edusti kuitenkin hengeltään sitä poikkiteloin asettumista yhteiskunnallisen valtavirran suuntaan, minkä siitä alun perin sieluuni sain.     


Musiikki välittää aina sanoman. Mielestäni Cheek-nimisestä artistista käytävässä keskustelussa mielenkiintoista on se, ettei siinä juuri koskaan puhuta artistin sanomasta ja musiikillisesta sisällöstä. Tai ainakaan fanittavat massat eivät sillä argumentoi. Hehkutellen puhutaan valtavasti kaupallisesta menestyksestä, omalla työllä saavutetusta sankaritarinasta. Ihaillaan sitä, miten hirveästi hilloa ja massahurmosta nobody Lahdesta on onnistunut saavuttamaan. Kritisoijien todetaan vain olevan kateellisia siitä, että joku menestyy. Eräs ystäväni totesi, että iso osa Cheekiä kuuntelevista ihmisistä ei varmaan ajattele asiaa sen kummemmin. Siinäpä oivallisesti tiivistetty ajankohtainen yhteiskunnallinen mielentila: suuri osa ihmisistä ei ajattele sen kummemmin. Markkinavoimien sanelemasta maailmanjärjestyksestä arvoineen on tullut kyseenalaistamaton totuus.       

Musiikillisessa mielessä Cheek edustaa minulle kaikkea sitä, mitä Ilosaarirock ennen vastusti. Sen takia reaktio tähän kiinnitykseen oli valtava pettymys. En ole raivoissani, olen vain jotenkin kauhean surullinen. Olen hyvin tietoinen siitä, että Ilosaarirock ei tule minua kaipaamaan enempää kuin rupuisia eurojanikaan. Minä sen sijaan tulen kaipaamaan sitä. Veljeni joskus aikaa sitten kysyi, että pitääkö se musiikki aina ottaa niin tosissaan. Minun pitää. Uskon siihen, että ihmisellä on oltava intohimoja ja arvoja, joista pidetään kiinni. Kaiken tämän valossa tuntuisi kerta kaikkiaan liian groteskilta ajatukseltakin seurata henkistä tyhjyyttä myyvän artistin aiheuttamaa massahurmosta itselle pyhässä paikassa.   


Oma esikoiseni on kesällä 2017 samanikäinen kuin minä ensimmäisessä rokissani. Kuten joku taisi facebookin ketjussa todeta, ehkä on aika antaakin jo vuoro nuoremmille. Nähtäväksi jää pystyykö Ilosaarirock tarjoamaan tulevaisuuden sukupolville samanlaisia kokemuksia kuin omalleni. Toivon niin. Populaarimusiikilla on historiallisesti ollut nuorisokulttuureissa vahvoja merkityksiä myös identiteetin rakentajina Mahdollisuutta erottua ja jäsentyä omaksi itsekseen. Maailma on muuttunut. Pelottava ajatus on, että musiikin muututtua bisnekseksi, se mahdollisuus häivytetään ihmisten ulottumattomiin. Kaikessa yltiöindividualismissaan Cheekin sanoma ei edusta mahdollisuutta erottua. Se tarjoaa vain mahdollisuuden samaistua kyseenalaistamatta valtaapitävien rahamarkkinoiden tarpeisiin.           


7 kommenttia:

  1. Samanikäsiä, siinä ysäreitten alkupuolella ekat festarit ja elämä ei oo ikinä enää ollu sama. Pohjanmaalla mun paikka oli tietty Provinssi...

    Siihen aikaan festarit oli paikka missä pysty näkeen vaikka Curen tai Faith no moren. Se oli vaihtoehto. Molemmat isoja nimiä ja menestyneitä. Eli ei se markkinamenstyksestä oo ikinä ollu kiinni. Joskus festarit oli vaan ainoa paikka missä tiettyä musaa pysty kuulla livenä.

    Cheek ei tartte moista kanavaa. Se on saatavilla joka S-marketista. Pandanaamainen blackmetal bändi taas on vähän eri asia...

    Ja siinä oon samaa mieltä että festarit on ollu paikka missä pääsee pakoon Cheekiä ja sen edustamaa maailmaa. Just sen takia sinne mentiin . Cheekin tuleminen Ilosaareen tulee aiheuttamaan enemmän järjestyshäiriöitä kuin yksikään Ilosaari tähän mennessä. Jos siellä on Cheek, eikä mitään muuta, siellä on kännisiä turhaantuneita juntteja alue täynnä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän se harmittaa, kun se viimeinen linnake viedään. :-D Ilosaaressa on aina ollut se mieletön henki, joka tulee juuri siitä mielenkiintoisesta yhteisöllisyydestä. Toki festivaaliyleisöön mahtuu monenlaista tossukuluttajaa, mutta yleistunnelman juurevat perustat makaavat juuri sen yleisön profiloitumisessa enemmän Cheekmaailma-pakolaisiksi kuin Suomipop-festivaalin yleisöksi.

      Poista
  2. Tässä kirjoituksessa on kaunista haikeutta. Se on tosin niin pitkä, että en usko lyhyiden, punch line-tyyppisten totuuksien maailmassa elävien ihmisten tätä lukevan ajatuksella. Minä kuitenkin samaistun kirjoitukseen ja pidän sitä tärkeänä kannanottona. 20-vuoden DJ-työn aikana musiikin merkitys "kansan syville riveille" on haalistunut. Musiikki on massoille roskaruokaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. On mukavaa kuulla, että onnistuit tavoittamaan sen mitä tarkoitus olikin. Tuosta facebookin kommenttiketjusta päätellen olet aivan oikeassa. Moni innokkaasti kommentoiva ei ole varmaan jaksanut lukea tekstiä ollenkaan. Tai ainakin sisälukutaito on kehnonlainen. Tätä kautta "keskustelusta" tulee makaaberi huutokonsertti, jossa ei ole minkäänlaista yritystäkään ymmärtää ketään tai mitään. Yksi surullinen tiivistymä siitä, miten maailma makaa.

      Poista
  3. Hyvä kirjoitus. Kaupallistuminen on oikeastaan genrestä riippumatonta. Oleellinen asia on kapinahengen kuolema ja yhteiskunnallinen sovinnaisuus. Kaupallinen musiikki ei vaadi juuri mitään kuulijaltaan, ei haasta, ei tarjoa uutta eikä aseta kuuntelijaansa erottuvaan asemaan yhteisössä. Se on turvallista ja hyväksyttyä. POP-musiikki voi silti olla hyvin tehtyä ja laadukasta ja silti kaupallista. Cheek ei tosin tuohon ryhmään kuulu. Ristiriitaista itselle tuo "tosissaan" oleminen. Toisaalta ajattelen että musiikin pitäisi olla intohimo mutta fanaattisuuteen ja tietynlaiseen dogmaattiseen genreuskollisuuteen menevä tosissaan oleminen on usein lähinnä raskasta. Tietysti hyvä muistaa, että odennäköisesti myös ne meidän maailmaa muokanneet bändit ja artistit ovat jollekin olleet kaupallista kuraa ja lampaiden massakulttuuria :) -Samppa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ihan täsmälleen samaa mieltä. Tosissaan olemisella tarkoitan omalla kohdallani nimenomaan tapaa suhtautua musiikkin merkityksiin. Kun naureskelin tuota "somekohua" ystävälleni, tämä totesi, että "Ai sinäkö se olit. Minä heti ajattelin, että joku nelikymppinen heviäijä." Melkein nelikymppinen kyllä, mutta en kyllä mahdu minkään genreuskollisuuden lokeroon. Omat musiikillisen intohimon "juuret" ovat toki vahvasti punkissa ja grungessa, mutta olen kasvanut kovasti kaikkiruokaiseksi. Innostun musiikkityyleistä indieulinasta progressiiviseen metalliin ja räppiin, kunhan se puhuttelee. Juuri kuten totesit, merkityksiltään pelkkäksi viihteeksi ohentuva musiikitarjonta ei sitä tee. Jotain hyvin vahvaa ja kaunista jää silloin ihmisiltä tavoittamatta.

      Poista
  4. Erittäin hyvä kirjoitus. Cheekin egoilu-popissa jota hänen faninsa räpiksi kutsuvat ei ole minkäänlaista sanomaa, vaan sanoitukset ovat ainoastaan rahalla ja naisilla rehentelyä. Ilosaarirockista tekee upean ei ainoastaan massasta poikkeavat esiintyjät, vaan myös niiden mukana tuleva festarikansa. En voi puhua muiden puolesta, mutta omat kokemukseni fanaattisista Cheek faneista eivät ole mitenkään positiivisia. Cheek varmasti saa lipputulot nousemaan huippuunsa enkä ihmettelisi jos hän olisi pääesiintyjänä ensi vuonnakin. Tämä tulee etäännyttämään klassisen Ilosaarirockin festarikansan kokonaan pois. Olisipa kerennyt vielä pari vuotta nauttimaan.

    JLehmu

    VastaaPoista